Zondag 21-6-2026

vandaag de start van de zomer. Maar je zou kunnen zeggen dat die al een paar dagen eerder was begonnen. Op vrijdag was het zo warm dat de vluchten werden ingekort. De dagfond werd Sens en de laatste vitesse vlucht ging vanuit Biergies i.p.v Quivrain. Deze laatste is niet helemaal duidelijk als je wel van 460km kan vliegen waarom dan niet vanuit Quivrain 220km een vreemde beslissing.

Na de mooie uitslag van verleden week was de goede motivatie eindelijk weer terug. Vol vertrouwen werden de duiven deze week verzorgd om de laatste vitessevlucht te proberen het kampioenschap binnen te halen. Op alle niveaus was dit nog mogelijk. De oude zagen er enorm goed uit en vlogen uitstekend. Vooral de duivinnen was een lust voor het oog om die ’s avonds te zien gaan samen met de duivinnen van Frank Mooij. Ook had ik besloten om weer een paar duifjes op de dagfond te proberen.

Op woensdag kwam een doffer maar niet opdagen. Net voor het loslaten van de duivinnen kwam hij aangestormd en wist niet hoe snel hij naar binnen moest. Ik zag meteen dat er iets niet in orde was. Er zat bloed op zijn vleugel en wat broekpennen stonden raar. Toen ik hem uit zijn broedhok pakte zag ik dat hij een aanval van een rover gehad had maar heeft weten te ontsnappen. Voor de zekerheid toch maar even in de ziekenboeg gezet.

De volgende dag merkte je aan hem dat hij weer terug naar zijn broedhok wilde en heb ik hem terug gezet en dat ging prima de schade lijkt mee te vallen.

Op donderdag zijn er 3 doffers en 1 duivin de mand in gegaan voor Sens en vrijdag 6 doffers en 4 duivinnen voor Biergies. Dit aantal i.v.m. het Npo puntentelling voor het kampioenschap.

Op zaterdag konden beide vluchten vroeg los gelukkig want het zou weer een warme dag worden dus des te eerder ze los zijn des te beter. Sens ging om 7 uur los en Biergies om 7.40 uur. Ik was er van overtuigd dat ik de duiven in een super forme had ingekorfd dus we gingen er goed voor zitten. Het werd echter een afknapper voor mij van ja welste. De eerste melding was van Frank Mooij om 9.37 uur. Het duurde bij ons echter tot 9.44 voor de eerste duif kwam. Toen waren er al heel wat meer meldingen inmiddels. Dus mijn humeur was aardig naar een dieptepunt gezakt. Wel kwamen de duiven verder knap naar huis maar starten op plek 21 in de club is niet waar ik de hele week druk voor ben. Wel speelden zich 9/10 duiven op de uitslag maar daar heb je zo weinig aan als de vroege ontbreekt!!

Met nieuwe hoop gingen we rond 12.45 weer posten voor Sens. Ook daar was de eerste melding van Frank Mooij om 12.50 uur. Onze eerste kwam om 13.08 en behaalde de achtste plaats ook niet wat ik er van verwacht had. De enige duivin die ik mee had was als eerste terwijl ik al mijn geld gezet zou hebben op de drie doffers die ik mee had. Dus al met al een saggerijnige Hans zelfs nu speelt het nog steeds door mijn hoofd hoe kan het zo matig!

Het was ook lastig de motivatie weer te vinden om vandaag weer vol met de duiven aan de slag te gaan.

Met de jongen gaat het inmiddels weer goed maar nu gooit het warme weer roet in het eten. Los laten heeft al geen nut want ze vliegen amper met de warmte dus africhten gaat al helemaal niet. Dus ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen de komende week. Ik heb geen zin de boel te forceren om er of een hoop te verspelen of de coli weer op het hok te krijgen.

Vandaag ben ik gesopt met verduisteren. Kijken of dit nog invloed heeft op de jongen. Dus op naar volgende week!!